poniedziałek, 22 stycznia 2018

Koleje Mazowieckie szykują się na wielkie zmiany, także dla niepełnosprawnych pasażerów. "To będą największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych"


Polska kolej wkracza w nową erę - nadszedł czas modernizacji, wymiany taboru na dużą skalę, remontów torowisk oraz przystanków, a wszystko w ramach Krajowego Programu Kolejowego, dzięki któremu do 2023 roku, według zapewnień - będzie nam się podróżowało koleją zdecydowanie lepiej, szybciej i wygodniej :) Oczywiście na zmianach skorzystają również niepełnosprawni podróżni, a to za sprawą nowoczesnego taboru oraz zwiększenia dostępności infrastruktury kolejowej.

Doskonałym przykładem nadchodzących zmian jest, ogłoszona niedawno informacja o ogromnym kontrakcie na zakup 71 pociągów Flirt 160 od Szwajcarskiej firmy Stadler Rail AG (składy będą montowane w Siedlcach - do tego celu zostanie zatrudnionych 200 osób) za ponad 2 miliardy złotych. "To będą największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych" - tak o zamówieniu napisali na stronie internetowej pracownicy Kolei Mazowieckich. Jednak najważniejsza informacja jest taka, że wszystkie pociągi będą posiadały udogodnienia dla osób niepełnosprawnych - platformy dla wózków, mocowania wózków inwalidzkich podczas jazdy oraz przystosowane toalety. Ponadto podróżni będą mieli zagwarantowany wysoki komfort podróży m. in. dzięki klimatyzacji, dostępowi do internetu, monitoringowi. W pociągach będzie także dostępny interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej oraz defibrylatory AED. Spośród 71 pociągów 61 mają to być składy pięcioczłonowe, a 10 będzie dwuczłonowych. Stronom planowanego kontraktu pozostało jeszcze podpisanie sześciu umów realizacyjnych i pierwsze dostawy zaczną się najprawdopodobniej od przełomu roku 2018/2019, a potrwają do roku 2022.


Przypomnę jeszcze, że planowana modernizacja polskiej kolei ma związek z realizacją Krajowego Programu Kolejowego (KPK), w ramach którego do 2023 roku na liczne inwestycje kolejowe zostanie przeznaczonych 66 mld zł pochodzących z programów UE i budżetu państwa. Tak w skrócie - w ramach realizacji projektu pracami zostanie objętych 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Część przestarzałego taboru zostanie wymieniona na nowoczesny, spełniający najwyższe normy jakości. Skalę inwestycji najlepiej obrazują Andrzeja Bittela, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury " – Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę".

Źródło informacji: tvnwarszawa.tvn24.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz