wtorek, 13 marca 2018

PKP odbuduje i przystosuje dla osób niepełnosprawnych najważniejszy dworzec powojennej Warszawy


13 marca 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych z firmą Trakcja PRKiL na odbudowę nieczynnego od 1997 roku jednego z najważniejszych w historii polskiego kolejnictwa dworca Warszawa Główna. Planowany czas inwestycji to około 1,5 roku. Po tym czasie dworzec nabierze nowego blasku, będzie nowoczesny, a co najważniejsze dostępny dla osób niepełnosprawnych. Koszt inwestycji to ponad 80 mln zł netto.


Według zapowiedzi, już jesienią 2019 roku na stacji pojawią się pierwsze pociągi, zostanie przywrócony ruch z kierunku radomskiego, a także południowo-zachodniego (Grodzisk, Skierniewice, Koluszki). Nowa Warszawa Główna będzie miała dwa trzystumetrowe perony położone bliżej Alej Jerozolimskich z zapewnionym wejściem od strony Towarowej oraz nową kładką od Alej Jerozolimskich - kładka będzie wyposażona w rampy dla rowerów oraz cztery windy. Na każdym peronie pojawią się cztery wiaty i system informacji pasażerskiej. Przed stacją zamontowane zostaną stojaki dla rowerów oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe, a co najważniejsze stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dla przypomnienia Warszawa Główna Osobowa – dawna stacja kolejowa Polskich Kolei Państwowych, położona na warszawskiej Woli przy ul. Towarowej 3, w latach 1945–1965 pełniła funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. Do 1944 roku najważniejszym dworcem Warszawy był Dworzec Główny, który został zniszczony przez Niemców po upadku powstania warszawskiego. Po 1967 Warszawa Główna ustąpiła pierwszeństwa dworcowi Warszawa Centralna. W okresie od 1972 do 2016 mieściło się tu muzeum kolejnictwa, a od 1997 roku ostatecznie wstrzymano obsługiwany tu ruch pasażerski - w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Kielc, a w ciągu kilku następnych lat rozebrano większość peronów i torów stacyjnych.

Źródło informacji: tvnwarszawa.tvn24.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz