piątek, 16 listopada 2018

Nowe prawa niepełnosprawnych pasażerów kolei przegłosowane przez Parlament Europejski


Ważne zmiany w prawie dla pasażerów kolei w Unii Europejskiej coraz bliżej. We czwartek (15 listopada) Parlament Europejski przegłosował pakiet zmian w tym zakresie. Zgodnie z propozycją nowych przepisów kolej ma być bardziej otwarta i przyjazna dla pasażerów, w tym niepełnosprawnych.


Skala zmian jest duża i bardzo korzystna dla pasażerów. Do najważniejszych należy zwiększenie odszkodowań za opóźnienie pociągu oraz poprawa obsługi osób z niepełnosprawnościami. 

Zgodnie z nowymi przepisami na każdej stacji, niezależnie od wielkości i liczby obsługiwanych pasażerów, będzie można uzyskać bezpłatną pomoc od wyszkolonego personelu - bez konieczności zgłaszania takiej potrzeby z kilkudniowym wyprzedzeniem. Według założeń wsparcie asystentów na dużych dworcach będzie realizowane na bieżąco, na mniejszych konieczne będzie zgłoszenie o zamiarze podróży do trzech godzin przed odjazdem pociągu.

Za ewentualne uszkodzenia lub utratę używanego w podróży sprzętu wspomagającego podróżnego z niepełnosprawnością będzie odpowiadał przewoźnik. Ponadto wszystkie informacje związane z rezerwacją biletu, formami pomocy, przebiegiem podróży będą musiały być przekazywane pasażerom "w przystępnych formatach". Personel kolejowy będzie musiał przechodzić odpowiednie szkolenia podnoszące wiedzę nt. wsparcia i potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Istotną zmianą ma być także wprowadzenie rekompensat za opóźnienia pociągu. Za opóźnienie powyżej 120 minut będzie można otrzymać pełny zwrot ceny biletu. Za opóźnienie od 90 do 120 minut trzy czwarte jego ceny, a połowę ceny biletu za opóźnienie od 60 do 90 minut. Regulacje będą dotyczyły wszystkich pasażerów.


Jak poinformował serwis inforail.pl większość, bo aż 533 europosłów, w głosowaniu opowiedziało się za zmianami, 37 było przeciw i 47 wstrzymało się od głosu. Głosowanie Parlamentu Europejskiego nie kończy prac nad przepisami. Negocjacje w sprawie ostatecznego ich brzmienia będą mogły się rozpocząć po przyjęciu stanowiska przez kraje członkowskie w ramach Rady UE.

Źródło informacji: inforail.pl

Lubię to! / Udostępnij na Facebook!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz